بررسی تجلی عقاید دینی استریندبرگ در نمایشنامه های اکسپرسیونیستیِ به سوی دمشق, نمایش یک رویا و سونات اشباح از دیدگاه هرمنوتیکی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
- نویسنده علی اصغر مقتصدی
- استاد راهنما سعید کشن فلاح شیرین بزرگمهر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
استریندبرگ درام نویس اواخر قرن 19 بود که تأثیرات درام های وی را می توان بر روی نمایشنامه نویسان قرن بیستم دنبال کرد. اما با این حال, درام های وی کمتر مورد اجرا قرار گرفته اند. در این تحقیق سه درام اکسپرسیونیستیِ وی مورد تأویل دینی قرار گرفته شدند. این تحقیق مشتمل بر پنج فصل می باشد. نمایش یک رویا نیز که تاکنون به فارسی برگردانده نشده بود, ترجمه گردیده و در پیوست آورده شده است. فصل اول پژوهش یعنی کلیات تحقیق به بیان مسئله, اهداف, پرسش ها, پیش فرض, پیشینه تحقیق و مطالعات انجام شده و روش تحقیق پرداخته است. در فصل دوم پیشینه ی موضوع موردی به تاریخچه ای از استریندبرگ پرداخته است. فصل سوم چارچوب نظری, به نظریاتی در مورد علم هرمنوتیک اشاره شده است. در فصل چهارم بدنه ی تحقیق با استفاده از پیشینه و نظریه های ارائه شده, سه درام به سوی دمشق, نمایش یک رویا و سونات اشباح در لایه های ظاهری و درونی تفسیر و تأویل می شود و در انتها در فصل پنجم, این پژوهش جمع بندی می شود.
منابع مشابه
فرآیند تجلی روح و خودآگاهی دینی از دیدگاه هگل
پدیدارشناسی روح از جمله چهار کتابی بود که هگل در زمان حیات خود به چاپ رساند.وی در این کتاب که پیشدرآمدی بر کل دستگاه فلسفی اوبود، از یک سو روح را تنها حقیقت حاکم بر جهان دانست که فراگردهای شناخت جهان در آن تجلی پیدا میکند و از سوی دیگر فهم آدمی را از حوزه تجربه روزانه فراتر برد و در سطح و لایههای عمیقتر دانش فلسفی تفسیر کرد.بر این اساس حتی میتوان گفت حاکمیت روح بر جهان نیز به نوعی به دانش ...
متن کاملنمایش دینی: پژوهشی پیرامون لزوم معاصرسازی فرم و نقد هرمنوتیکی محتوا
در ایران و بسیاری دیگر از کشورهای جهان، انواعی از نمایشهای دینی پدید آمدهاند که ریشهها و مایههایی دیرینه دارند و حتی تعدادی از آنها آیینیاند؛ از سویی دیگر، با گذشت زمان و عبور از دورانهای رنسانس، مدرنیسم تا دوران پستمدرنیسم، تئاتر دینی نیز مانند سینمای دینی، جایگاهی مهم و مفید در سطوح مختلف جامعه داشته و تماشاگران فراوانی یافته است. شاخصهها و ابعاد دوران مدرنیسم و پستمدرنیسم به جامعه، ...
متن کاملفرآیند تجلی روح و خودآگاهی دینی از دیدگاه هگل
پدیدارشناسی روح از جمله چهار کتابی بود که هگل در زمان حیات خود به چاپ رساند.وی در این کتاب که پیش درآمدی بر کل دستگاه فلسفی اوبود، از یک سو روح را تنها حقیقت حاکم بر جهان دانست که فراگردهای شناخت جهان در آن تجلی پیدا می کند و از سوی دیگر فهم آدمی را از حوزه تجربه روزانه فراتر برد و در سطح و لایه های عمیق تر دانش فلسفی تفسیر کرد.بر این اساس حتی می توان گفت حاکمیت روح بر جهان نیز به نوعی به دانش ...
متن کاملبررسی عقاید ژاک لاکان در نمایشنامه ی «از پشت شیشه ها» اثر اکبر رادی
ژاک لاکان روانپزشک معروف فرانسوی است که در آثارش علاقهی خود را به فلسفه و ادبیات ابراز کرده است. او نفسِ انسانی را متشکل از سه نظمِ مهمِ روانی با نامهای خیالی، نمادین و واقع میداند. وی معتقد است که ساختارِ ضمیرناخودآگاهِ انسان همانند ساختارِ زبان عمل میکند. به عقیدهی لاکان، زبان ترکیبی از دالها و مدلولها است. یکی از نکات اساسی در نظریات لاکان حضور احساسات و عوامل منفی چون بیگانگی، پرخاشگری،...
متن کاملبررسی تطبیقی دو نمایشنامه رقص مرگ استریندبرگ و چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد؟ آلبی از منظر عقاید نیچه
تاثیر عقاید فردریش نیچه بر هنر، ادبیات، فلسفه و نظریات ادبی مدرن و پست مدرن چه بطور مستقیم و چه غیر مستقیم انکار ناپذیر است. در میان مباحث گوناگون فلسفی او، نظریات اخلاقیات اربابان-بردگان، اراده معطوف به قدرت، ابر انسان، و بازگشت جاودانه بر دو نمایشنامه رقص مرگ (1900) آگوست استریندبرگ و چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد؟ (1962) ادوارد آلبی اعمال شدند. اخلاقیات اربابان-بردگان و اراده معطوف به قدرت...
تجلی ادبیات پست مدرن در نمایشنامه های علمی با تأکید بر نمایشنامه ی آرکادیا اثر تام استوپارد
نمایشنامهی علمی رویکردی نو در عرصهی نمایشنامه نویسی است که ریشه در آثار دراماتیک گذشته دارد. نگرش علمی به درام با توجه به رشد فناوری در قرن بیستم، متکی بر نظریههای علمی و دستاوردهای بشر در عرصهی علم و صنعت است. بیشترین نمود علم در هنر را می توان در آثار پست مدرن جستجو کرد که در آنها علم دست مایه ای است برای خلق اثر هنری. تام استوپارد، نمایشنامه نویس معاصر بریتانیایی، در میان دیگر نمایشنامه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023